Een weekje Kunst

4 oktober 2016 - Ferntree Gully, Australië

Mijn laatste weekje school voor de vakantie die ik, als ik het zelf mag zeggen, best wel verdiend heb. Een week vol frisbee, laatste school werk en, zoals gezegd, Kunst.

Dat kunst gedeelte is voornamelijk fotografie, ik moest voor afgelopen vrijdag namelijk 3 uitwerkingen inleveren voor mijn kunst vak en daarvan moest ik er 2 nog uitvoeren, vandaar. (Oh en ik had natuurlijk nog dat verjaardags cadeau)

Schattigheidsfactor 100Maandag had ik met Mish (de frisbeester) afgesproken dat ik voor de league haar honden zou komen fotograferen. Dit had heel veel voordelen want ik moest natuurlijk al die kant op, ik ging de foto’s gebruiken voor een van mijn uitwerkingen en de honden van Mish zijn echt de meeest schattige honden ooit. (Juul was vanzelfsprekend heel jaloers, een van de honden is namelijk gewoon een grote flufbal) Toen ik er uiteindelijk aankwam bij het huis van haar ouders, bleek ze zelf

Running Remy

pas later te komen. Ik kende haar ouders gelukkig en die lieten me dus gewoon de tuin in. Ik heb vervolgens dus een uur of 2 in de tuin gezeten met 2 honden en mijn camera, echt heeel leuk. Het gaf gelukkig dus ook niet dat Mish te laat was want ik heb best wel wat geschikte foto’s kunnen maken zo.

Teamfoto’s Avonds hadden we dus weer frisbee, tijdens de selectie training had ik dus mijn hamstring verstrekt en ik kon dus helaas niet meespelen… Maarrrr, ik kon wel aanmoedigen en eigenlijk had ik het ook zo prima naar mijn zin. De honden waren mee en dienden als mascotte langs de kant  en ik had dus gewoon alle tijd om Mish en Remynog meer te knuffelen, daarnaast heb ik ook het gevoel dat ik best nog wel wat heb kunnen helpen met mijn gecheer. We hebben (en dat is nog niet vaak gebeurt bij mijn weten) de wedstrijd gewonnen en omdat mijn camera erbij was konden we ook nog eens een teamfoto maken. Op de rechterfoto zie je trouwens Mish met de pup.

IMG_5833 (3)Dinsdag heb ik de foto’s geselecteerd, ik had 568 foto’s gemaakt en daarvan waren er maar een stuk of 200 echt lelijk (bewogen of onscherp). De rest van de foto’s waren verder allemaal prima alleen was het veel van hetzelfde, en dat is eigenlijk heel erg moeilijk kiezen. Ik bedoel welke gooi je weg als je 2 goede foto’s hebt die bijna (niet helemaal dus!) hetzelfde zijn?? Uiteindelijk heb ik een stuk of 13 foto’s geselecteerd voor Mish en een stuk of 8 die ik eventueel kon gebruiken voor mijn einduitwerking. (links een foto van mijn 1e uitwerking, die had ik al een tijdje geleden gemaakt maarja die had ook nog een plekje nodig)

Artwork 3Woensdag en donderdag stonden eigenlijk volkomen in het teken van die uitwerking. Op school had ik onderhand de 2e uitwerking al af maar de laatste kostte me toch meer tijd dan verwacht. Ik had in mijn hoofd om gebruik te maken van fotoshop of GIMP maar beide edit-programma’s heb ik nog niet echt onder de knie.  GIMP heb ik op mijn computer en daar kan ik dus op school EN thuis gebruik van maken, maar voor Photoshop heb je weer veel meer instructie filmpjes. Ik dacht dus gewoon Photoshop te gebruiken door in de pauzes en na school naar the art rooms te gaan, maar daar was nog een probleem. Op school is YouTube geblokkeerd en ik had dus best wel weinig aan die filmpjes. Uiteindelijk, na veel geprobeerd te hebben op GIMP en Photoshop, heb ik ook mijn 3e uitwerking af weten te krijgen. (ik heb uiteindelijk GIMP gebruikt want dat kon ik thuis). (foto: dit is dus de uitwerking! Tadaaa!)

DropArtVrijdag heb ik vooral mijn boek afgewerkt en dat is dus niet persé heel interessant. (Behalve dat het natuurlijk het begin was van mijn VAKANTIE) Juul had echter wel een heel spannende dag: een talentenjacht op school. Voor iedereen die het niet weet, talentenjachten zijn misschien wel Juliettes grootste hobby (naast circus natuurlijk) en ja zo’n kans kon ze dus niet laten liggen. Omdat het de hele week regende moest ze last minute op donderdag nog binnen oefenen met haar eenwieler. Dit leverde nog al wat stress op maar dat bleek onnodig want vrijdag middag kwam ze zowaar met de 1e ! prijs thuis. (de tekening links is een dropArt stuk dat ik ergens gevonden heb, paste wel bij deze week dacht ik zo)

Graffiti 1Zaterdag was het dan eindelijk zover, mijn FotoWalkshop. Ik had hier echt heel erg veel zin in en samen met mama vertrok ik rond een uur of 2 met de trein naar Melbourne. We gingen iets eerder weg dan nodig omdat we onderweg nog een laat verjaardags cadeautje van mij gingen ophalen (yeey!). Papa had een spelletje besteld maar dat moesten we nog bij de winkel afhalen en nu kwamen we er met de trein toch praktisch  langs.

MamaaaToen we aankwamen op het station wisten we niet precies waar we moesten verzamelen (ik had dat natuurlijk weer niet goed onthouden…) en hoewel we ruim van tevoren aankwamen op het station waren we als een van de laatste bij de verzamelplaats.  De eerste locatie waar we gingen fotograferen was in een soort achteraf pleintje waar we bezig gingen met de sluitertijd. (zie de fotoserie hier links) Vervolgens beklommen we een soort ijzeren trappen huis en Sluitertijd experimentgingen we van boven naar beneden fotograferen. Zo gingen we verder van locatie naar locatie. We hebben veel Street art en graffiti gezien en ook een paar heel mooie gebouwen, beelden en andere locaties. Ondertussen legde de “leidster?” ons uit hoe je je diafragma en je ISO moest gebruiken. Halverwege kwam ik een probleempje tegen: mijn batterij was bijna leeg. Dit was natuurlijk Glas in loodontzettend balen  maar ik was er al wel bang voor, ik had te laat bedacht dat ik hem nog moest opladen en hij was dus niet helemaal vol toen ik hem meenam…  Het gaf uiteindelijk niet heel veel want de route was al bijna afgelopen een door een beetje zuinig te zijn had ik nog nét de mogelijkheid om ook op de laatste locaties wat foto’s te maken (het DAK).

Graffiti + gitaarkoffer

deze PRACHTIGE goot

ArtIk was zelf om heel eerlijk te zijn een beetje teleurgesteld over de walkshop, hij was toch net iets meer beginner dan ik had verwacht. Mijn foto’s waren (voor mijn gevoel op dat moment) niet echt geweldig en ik was natuurlijk geïrriteerd dat ik mijn batterij niet goed had opgeladen… Dit kun je echter ook heel anders bekijken bedacht ik met later.  De walkshop was niet meer gefocust op Hij is er nog Jan en Marjolein ;)beginner: ik was gewoon meer ervaren dan ik dacht, mijn foto’s waren inderdaad niet alle 100 perfect

Muurschilderingmaar er zaten wel zeker een stuk of 10 goede tussen en tot slot heb ik ook weer geleerd dat ik misschien toch maar een extra camera batterij moet gaan aanschaffen.

Rijstballonnen makenJuliette had ondertussen, op een puntje na, het weekend van haar leven. Eigenlijk heeft ze al weken in haar hoofd dat ze met Jenna wil logeren, maar de vader van Jenna reageert steeds te laat. Ook dit weekend leek het bijna weer in het honderd te lopen maar uiteindelijk ging het goed en zaterdag, vlak voordat wij weggingen, kwam Jenna dan EINDELIJK logeren. Het is super leuk om te zien hoe Juliette haar Engels gegroeid is, ze kan echt al gewoon heel erg goed duidelijk maken was ze wil zeggen en Rijstballonnen verkopenhoud gewoon hele gesprekken met Jenna, no Worries. Ik weet niet precies was ze zaterdag middag en avond hebben gedaan maar zondag zijn ze het grootste deel van de dag bezig geweest met meelballonen maken en verkopen. Daarnaast zijn we ook nog met z’n alle naar het uitzicht punt geweest boven aan de berg, dat was helaas in alle gevallen niet zo’n succes. Naast dat het veel te mistig was om uit te kijken over de stad was ook het doolhof voor Juul niet zo’n feest. Ik was namelijk bij een van de stempel posten iets te gehaast en heb toen per ongeluk de ijzeren kist heel erg hard op Juliette haar duim geramd. Die is nu flink gekneusd en doet ontzettend veel pijn, maar ze houd zich groot hoor, ze is immers ontzettend stoer.

Artistiek door de spiegelPapa  was trouwens de afgelopen 10 dagen  in New South Whales op veld werk en heeft daar in eigenwoorden een echt “dieet” kamp gehad. Hij was namelijk mee met een zuinige reisorganisator en daarnaast allemaal veganistische biologen. Het was zwaar werken en afzien maar het gezelschap was goed en hij heeft het dus wel naar zijn zin gehad.

Nu heb ik dus EINDELIJK vakantie (ik had geen internet vandaar dat dit reisblog er zo laat op komt, ik schrijf dit namelijk vanaf de camping)

See ya later, Mates

Oh en enjoy school and work

1. Riek:
    4 oktober 2016
    Knap,hoor, Elise! Dat was vast balen, als je batterij leeg dreigt te lopen!
    Ik heb dat ook eens op een cruciaal moment meegemaakt
    Hoe gaat het met de duim van Juul?
  2. Esther:
    11 oktober 2016
    Het dropArt stuk hangt nu aan mijn muur! Bedankt voor je brief :)